Sosiaalinen media suurlähetystössä – vuoropuhelua kansalaisten kanssa

Sosiaalinen media, lyhyemmin some, on vyörynyt viestinnän ammattilaisten työpöydille viimeisen muutaman vuoden aikana ryminällä. Yksisuuntainen tiedottaminen on saanut rinnalleen sosiaalisuuden, joka mediassa tarkoittaa kuuntelemista, vuoropuhelua ja keskustelua. Myös Suomen Tukholman suurlähetystö on aktiivisesti läsnä sosiaalisessa mediassa. Pyrimme näin ollen olemaan entistä lähempänä Ruotsissa asuvia suomalaisia ja Suomen ystäviä.

Kaisa KeränenKaisa Keränen

Facebook-sivustosta on tullut tärkeä viestintäkanava suurlähestystön verkkosivujen ja sähköisen uutiskirjeen rinnalle. Sen lisäksi, että tiedotamme Suomen ja Ruotsin ajankohtaisista politiikkaan, talouteen ja kulttuurielämään liittyvistä asioista, haluamme sivuston sisältävän välillä myös hauskoja, kepeitä ja rennompia keskustelua herättäviä aihealueita. Parhaimmillaan pääsemme kertomaan hauskoja tarinoita Suomesta ja suomalaisuudesta, tarinoita, joita tykkääjämme haluavat kenties kertoa ja jakaa eteenpäin. Paras palautteemme on se, kun juttuumme on reagoitu, tällöin tiedämme onnistuneemme.

Facebookin lisäksi tärkeä osa lehdistö- ja kulttuuriyksikön viestintää on mikroblogipalvelu Twitter. Runsaan 300 seuraajamme joukkoon mahtuu niin yksityishenkilöitä, yrityksiä kuin organisaatioitakin, mikä tekee tästä viestinnän kentästä entistä mielenkiintoisemman, mutta myös vaativamman. Lisäksi käytössämme ovat viestiä kohden vain alle yhden tekstiviestin verran merkkejä. Haasteenamme onkin olla yhtäaikaa sekä mielenkiintoinen että lyhyt ja ytimekäs. Twitteristä on Facebookin tavoin tullut uusi työväline, joka on tuonut lisää inspiraatiota ja haasteita viestintätyöhömme. Iloitsemme edelleen aina uudesta seuraajasta tai viestimme retweettauksesta.

Vaikka viestinnän työskentelyalustat sekä työkalut ovat saaneet uusia muotoja vanhojen tuttujen rinnalle, silti tavoitteemme Suomen edustustona ulkomailla ovat pysyneet samankaltaisina. Haluamme edelleen tiedottaa ja informoida Suomeen ja suomalaisuuteen liittyvistä asioista ja olla läsnä. Sosiaalinen media on kuitenkin mahdollistanut vieläkin tehokkaamman tavan kuunnella ja tulla kuulluksi, mikä tekee lehdistö- ja kulttuuriyksikkömme työstä entistäkin mielenkiintoisempaa ja hauskempaa.

Tavataan siis somessa!

https://www.facebook.com/FinlandsAmbassadStockholm

http://twitter.com/FinAmbSthlm

Tilaa uutiskirjeemme (ruotsiksi)