Ulkoministeriön julkaiseman Kauppapolitiikka-lehden uudistuksesta tuli kuluneeksi kaksi vuotta vuodenvaihteessa. Teetimme tämän kunniaksi lukijatutkimuksen, johon tuli ilahduttavat 123 vastausta ja runsaasti myös avovastauksia! Kiitos, jos sinäkin satuit olemaan yksi vastaajista. Ja onnittelut Museokortin voittajille, kaksi palkinnon saajaa arvottiin vastausten ohessa jätetyistä sähköpostiosoitteista.
Entä ne vastaukset sitten? Sanotaanko näin, että jos toimituksemme olisi ollut joululomalle jäävä koululuokka, niin todistuksessa olisi komeillut kaseja ja ysejä, joitakin kymppejäkin, keskiarvon kurotellessa lähes ysi miikkaan. Aikamoisen joululahjan te lukijat meille annoitte, eikä vähiten avoimissa vastauksissa, joista saimme kehujen ja rakentavan palautteen lisäksi myös juttuideoita.
Tutkimuksessa kyseltiin lukijoilta mielipidettä Kauppapolitiikka-median sisällöistä ja ulkoasusta, sekä lehden että verkkolehden, ja pyydettiin kommentoimaan myös sosiaalista mediaa. Erityisesti meitä ilahdutti se, että Kauppapolitiikkaa pidetään luotettavana, mielenkiintoisena ja uutta tietoa tarjoavana mutta samalla myös helppolukuisena ja ulkoasultaan miellyttävänä.
Vastanneista isoin joukko työskentelee julkisella sektorilla mutta mukana oli myös paljon yksityisellä sektorilla työskenteleviä sekä yrittäjiä. Opiskelijoita oli vastaajista ilahduttavat yli kymmenes. Yleisesti vastauksista ilmenee, että valtaosa tuntee Kauppapolitiikan työnsä kautta.
Lukijoita pyydettiin myös arvioimaan, että mitkä kolme viimeisimmän lehden (4/2020) jutuista jäivät parhaiten mieleen. Ykköseksi verkon sekä painetun lehden puolella nousi tulevaisuuteen katsonut juttumme ”EU 27 brexitin jälkeen”. Se on pitkä teemajuttu, jossa muiden muassa asiantuntijoina Jyrki Katainen ja Pasi-Heikki Vaaranmaa pohtivat tulevia valta-asetelmia ja ryhmittymiä EU:n kauppapolitiikassa. Jutun suosio ei yllätä, sillä se edustaa juuri Kauppapolitiikan vahvuusaluetta –huolellisesti toimitettua sisältöä aiheista, joista oikein kukaan muu Suomessa ei tällä syvyydellä, tästä näkökulmasta kerro.
Koronasta huolimatta Kauppapolitiikan vuosi sujui siis ihan mallikkaasti. Myös sosiaalisen median puolella, sillä Kauppapolitiikan kanavien seuraajamäärä kasvaa tasaista tahtia. Tästä on hyvä toimituksen jatkaa työtään uuteen vuoteen.
Lopuksi olisi vielä pieni mutta tärkeä pyyntö: Jos löydät Kauppapolitiikasta jotain huonoa, kerro se meille. Jos taas jotakin hyvää, kerro se muille – ja vinkkaa samalla, että printtilehden voi tilata maksutta kotiinkin verkkosivuiltamme ja some-kanaviltamme löytyy aina ajankohtaista seurattavaa.