Team Finland ei ole organisaatio vaan verkosto, jolla on yhteinen visio: olla paras palveluverkosto kansainvälistymiseen ja Suomen kestävään kasvuun.
Mietimme Team Finland -viestintätiimissä, miten voisimme paremmin havainnollistaa verkoston ja sen toimintamallin. Kauhuskenaario nimittäin on, että vaikka kuinka yritämme paketoida fiksuja palveludiasettejä asiantuntijoidemme käyttöön, ei asiakas siltikään ymmärrä mitä hyötyä Team Finlandista hänelle on. Logot kisaavat keskenään ja epistolan jälkeen mieleen jää parhaimmillaan yhteydenottopalvelu.
Jotta voi kertoa muille miten homma toimii, on tärkeintä hahmottaa kokonaisuus itselle. Oma ymmärrykseni kasvoi lyhyen henkilövaihdon myötä Business Finlandista ulkoasiainhallintoon. Samalla tiimihenkemme vahvistui, ja olemme nyt entistä tehokkaampia toteuttamaan visiota yhteisesti suunnitellen ja tehden.
Palvelupolku, yksi luukku vai pelikenttä?
Team Finland -verkostoon kuuluu muutaman pelinrakentajan ydinryhmä: ulkoministeriö, Business Finland, Finnvera sekä ELY-keskukset ja TE-palvelut. Ryhmä vahvistuu kulloistakin tarvetta varten: kun palvelemme matkailualan yrityksiä, saamme tukea Visit Finlandin asiantuntijoista. Tai kun asiakas tarvitsee apuja Venäjän-kaupan kiemuroissa, kutsutaan kentälle SVKK eli Suomalais-Venäläinen kauppakamari. Jos asiakasta askarruttaa elintarvikeviennin säännöstö, tietoa ja apua tarjoavat maa- ja metsätalousministeriö tai Ruokavirasto. Uusin pelaaja tiimissämme on muuten Ilmastorahasto.
Kunkin rooli viennin pelikentällä on täsmentynyt vuosien saatossa. Maali ei aina synny suoraviivaisesti, vaan edellyttää tilanteen valmistelua ja yhteispeliä. Parhaimmillaan asiakas pääsee hyvien syöttöjen turvin petaamaan itselleen hyvän paikan. Verkostossa ketterät paikanvaihdokset ovat myös arkea: Finnveran asiantuntija kertoo tarvittaessa Business Finlandin rahoituksesta ja päinvastoin. Koronakriisin ravistelema yrityskenttä on otettu erityiskäsittelyyn ja entistä tiiviimmällä yhteistyöllä.
Team Finland -koordinaattoreiden ymmärrys asiakkaan tilanteesta ja hänelle kulloinkin sopivasta palvelusta on ensiarvoista. Nämä ELY-keskusten liberot tekevät sitkeää pelinrakentajan työtä ja hoksaavat nopeasti miltä luukulta asiakas kulloiseenkin tilanteeseensa parhaan palvelun saa.
Maailmalla on puolestaan oltava valmius napata asiakas haltuun, vaikka oma pelipaikka olisi ennalta sovittu vasempaan laitaan. Kun tärkeä myyntineuvottelu on kyseessä, avataan maalintekopaikka yhteistuumin edustuston ja paikallisen BF-asiantuntijan peesaamina.
Uskallatko heittää pallon? Me otamme sen kanssasi haltuun!
Lisää Team Finlandista:
Juha Markkanen 14.8.2019: Yritysten vientiavustaminen keskiössä Team Finland -verkoston työssä
Juha Markkanen 12.8.2020: Ulkoministeriö jalkautuu Suomen maakuntiin – mitä ihmettä?