Mihin tahansa Abu Dhabissa menenkin, ensimmäinen kommentti suomalaiselle tuntuu olevan, että teillähän on maailman paras koulutus. PISA-tutkimuksen 2006 tulosten tiedottaminen on tässä maailman kolkassa ollut loistava suoritus. Se luo myös mitä parhaimmat lähtökohdat suomalaiselle koulutusviennille Persianlahden alueella.
Se, miten hyvä koulutus muutetaan vientituotteeksi ja rahaksi, onkin sitten jo vähän monimutkaisempi juttu. Suomalaista koulutusosaamista on tuotu Arabiemiirikuntiin jo usean vuoden ajan. Abu Dhabin muutamassa julkisessa koulussa on ollut suomalaisia opettajia ja suomalaista konsultointia. Täällä on tehty hienoa työtä, mutta rahallisesti siitä ei ole tullut mikään kultakaivos suomalaiselle koulutusviennille.
Arabiemiirikunnat on yksityiskoulujen unelmapaikka ja villi länsi. Reilu puolet kouluista on yksityiskouluja, jotka toimivat kaupallisella pohjalla. Täältä löytyy amerikkalaista, brittiläistä, saksalaista, intialaista, pakistanilaista, iranilaista ja vaikka mitä muuta koulua. Suomalaisen opetussuunnitelman mukaan toimivaa koulua ei kuitenkaan ole tarjolla. Mielenkiintoa sitä kohtaan toki on, sekä lasten vanhempien, että kaupallisten toimijoiden puolelta.
Suomalainen koulu vientiartikkeliksi
Suomalaisen opetussuunnitelman mukaan toimivan koulun perustaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu.
Suomalaisen koulun menestystarina lepää pitkälti suomalaisten hyvin koulutettujen, motivoituneiden ja arvostettujen opettajien harteilla. Opettajille annetaan suuri vapaus toteuttaa opetus omalla, oppilailleen parhaiten sopivalla tavalla. Ovatko kaupalliset toimijat halukkaita panostamaan opettajien koulutukseen niin paljon, että korkea taso saadaan säilytettyä? Ovatko he valmiita antamaan opettajille vapaat kädet ja täyden luottamuksen?
Juhlistimme tänä vuonna Dubaissa hienoa tapahtumaa. Suomalainen matematiikan opettaja Maarit Rossi oli 10 parhaan ehdokkaan joukossa, kun valittiin maailman parasta opettajaa. Maarit sai runsaasti kansainvälistä julkisuutta ja mahdollisuuden näyttää taitojaan. Hetki oli hieno, paitsi Maaritille itselleen, myös kaikille suomalaisille opettajille. Saimme taas melkoisen maineruiskeen.
Suomelle kaivataan maineennostatusta
Arabiemiirikunnista on perinteisesti lähdetty opiskelemaan ulkomaisiin yliopistoihin.
Suosituimmat maat tuntuvat olleen USA, Iso-Britannia ja Australia. Vaikka maassa on useita omia ja ulkomaisia yliopistoja, on ulkomaisten yliopisto-opintojen suosio edelleen suuri. Suomi on tällä kentällä vielä varsin tuntematon, eikä ehkä ensimmäinen vaihtoehto täkäläisen nuoren mielessä.
Meillä olisi runsaasti korkeatasoisia yliopistoja ja korkeakouluja monine englanninkielisine opetusohjelmineen. Ensimmäinen askel maamme korkeakoulutuksen esittelemisessä voisi olla opiskelijavaihtojärjestelmän käynnistäminen. Se antaisi mahdollisuuden tutustua maahamme ja saada tieto korkeakoulutusmahdollisuuksistamme leviämään.
Koulutusvienti on vaikea taiteen laji
On ollut myös puhetta meidän ammatillisesta koulutusjärjestelmästämme ja olemme miettineet, olisiko siinä jotakin, jota voisimme tuoda tähän maailmankolkkaan. Vastaus on kuitenkin ollut varsin yksiselitteinen: ammatillisten oppilaitosten tutkinnot ja opetus eivät kiinnosta, koska niistä valmistuu sellaisiin ammatteihin, joihin emiraattinuoret eivät halua. En ole nähnyt täällä yhtään emiraattiompelijaa tai – putkimiestä.
Kun oppia ja hyviä käytäntöjä vaihdetaan, olisi myös meillä jotakin oppia otettavaksi. Täällä tekniset alat ovat naisten keskuudessa huippusuosittuja. Mitä me voisimme oppia tästä?