Online ostoksilla Lontoossa

1

Jo noin neljäsosa Iso-Britannian vähittäiskaupasta on online-kauppaa, joka kaupan arvona on noin 104 miljardia puntaa. Vuoden 2015 loppuun mennessä online-kaupan ennakoidaan yltävän jo noin 116 miljardiin puntaan.

Kuva: Tim Reckmann, Flickr.com, ccby 2.0
Kuva: Tim Reckmann, Flickr.com, ccby 2.0

Osuus on merkittävä, katsoi sitä sitten prosentteina tai rahamääräisesti. Lontoossa tämä näkyy erityisen selvästi jatkuvasti ympäriinsä liikkuvien eri yritysten jakeluautojen määrässä.

Parhaimmillaan kotitalomme edessä saattaa olla neljä tai viisi eri vähittäiskaupan jakeluautoa. Tämän lisäksi valtavan määrän nettitilauksia toimittavat paikalliset postijakelijat sekä pienemmät ja suuremmat kuriiriyhtiöt.

Online-kaupan (niin vähittäistavaroiden kuin digitaalisten hyödykkeidenkin) kasvuun on reagoinut myös Britannian hallitus, joka julkaisi viimeviikolla oman visionsa EU:n digitaalisesta taloudesta.

Ihmeellistä kyllä, samalla kun Britannian ”tilastokeskus” ONS kertoi 23. tammikuuta maan vähittäiskaupan kasvaneen määrällisesti joulukuussa edelliseen vuoteen verrattuna 4,4 prosenttia, ja vuositasolla online-kauppa kasvoi kahdeksan prosenttia, se kuitenkin näytti taantuneen kuukausitasolla marraskuulta 2014 2,8 prosenttia.

Selitys löytyy marraskuun mustasta perjantaista (Black Friday sales), jolloin Britanniassa lyötiin online-kaupan ennätyksiä. Amazon UK kertoi myyneensä tuon yhden päivän aikana yli 5,5 miljoonaa tavaraa eli 64 tavaraa sekunnissa.

Online myymälään ja myymälä onlineen

Niin mukava kuin nettikauppa kotiinkuljetuksella onkin, erityisesti lapsiperheen ruokaostosten tekeminen iPadillä kotisohvalla ja niiden saaminen seuraavana päivänä ilman toimituskuluja yhdellä vuosimaksulla suoraan keittiöön, on selvää että ansaintalogiikan ja kauppa-online balanssin hakeminen jatkuu. Online-kauppaan tulee yhä uusia pakan sekoittajia.

Amazonista tilattu kahden punnan lamppupaketti seuraavana päivänä maksutta kotiinkuljetettuna, ei liene rahasampo niin kauppiaalle, kuin kuriirillekaan. Ihan ilman nikottelua ei Britanniassa olekaan selvitty, yhtenä viimeisimmistä kuriiriyritys City Linkin konkurssi joulupäivänä.

Joulukuljetukset saatiin vielä hoidettua, mutta kaikki muut kuljetukset jäivät asiakkaiden noudettaviksi kuljetusvarastoilta. Myös legendaarisen Marks & Spencerin nettimyyntitoimitukset ovat kärsineet häiriöistä siinä määrin, että se vaikutti jopa yhtiön viimeisen neljänneksen tulokseen.

NYU Sternin Scott Galloway kertoi internetkaupan tulevaisuudennäkymistä DLD-konferenssissa 19.tammikuuta (katso video) ja uskoo myös Amazonin tarvitsevan kiinteän myymälän muodossa tai toisessa.

Samoin hänen mukaansa myymäläkaupat tarvitsevat välttämättä toimivan online-myynnin. Toimimalla vain jommassakummassa ei tulevaisuudessa voisi menestyä.  

Euroopassa niin kutsuttu ”Click & Collect” -ostaminen on jo nyt ollut Yhdysvaltoja yleisempää. Iso-Britanniassa tavaraa oli 2013 netistä tilannut myymälään jo yli puolet kuluttajista.

Tämän päivän asiakas haluaa ostamansa tuotteen mielellään samana päivänä, mutta viimeistään seuraavana päivänä, jolloin myymälät toimivat hyvinä välitys- ja toimituspisteinä.

Verkossa toimiva kuljetusvälittäjä Uber on rantautunut menestyksekkäästi Lontooseen ja kuljettaa halvimmillaan noin kilometrin kahdella punnalla (vertaa bussilippu £1,50 tai metrolippu alkaen £2,30) ja sen mukanaan tuoma palveluiden ”uberisaatio” tulee vaikuttamaan myös Britannian vähittäiskauppasektoriin.

Palvelu- ja kauppasektorin murroksesta kertoo hyvin esimerkki puhelimeni kosketusnäytön lasin rikkoutumisen myötä toimintakyvyttömäksi menneestä kännykästäni. Uusi puhelin tilattiin heti Amazonista seuraavaksi päiväksi kotiin ja vanhasta tuli reservipuhelin, kun uuden kosketusnäytön lasin työkaluineen saikin AliExpressistä kotiin kuljetettuna seitsemällä dollarilla parin viikon toimitusajalla ja ohjeet viiden minuutin vaihtotyöhön löytyivät YouTubesta.

Kommentit

mpjp.fi 6 vuotta sitten

Uskoisin, että seuraavan viiden vuoden aikana kehiteltävät tietojärjestelmät tulevat optimoimaan verkkokaupankäyntiä siihen suuntaan, että kivijalkamyymälöiden katoaminen rantautuu tänne Suomeenkin asti vihdoin ja viimein.

Leave a Reply