Sähköautolla auringonlaskuun

Indonesian automarkkinat ovat Kaakkois-Aasian suurimmat. Yksityisautoja on pääkaupungin alueella kymmeniä miljoonia. Lisäksi Jakartan julkisen liikenteen palvelut kuuluvat maailman suurimpiin ja kiireisimpiin. Vuosittain julkista liikennettä käyttää yli 200 miljoonaa matkustajaa päivittäin. Huonoina päivinä Jakarta sijoittuukin maailman saastuneimpien kaupunkien kärkeen.

Indonesia on pitkään ollut riippuvainen fossiilisista polttoaineista ja ongelmaa pyritään pienentämään siirtymällä vähitellen sähköiseen autokantaan ja biopolttoaineiden käyttöön. Yksityisautoilussa sähköautot ovat kuitenkin vielä kallis vaihtoehto ja tuleekin viemään aikaa ennen kuin sähköauto ohittaa perinteisen auton markkinoilla.

Hallituksen suunnitelmat täyttää Indonesian kadut sähköisillä autoilla ovat vielä alussa ja sähköautojen markkinoillepääsyä rajoittavat edelleen lukuisat ja useasti muuttuvat lainsäädännölliset esteet. Eräs tärkeimmistä päätettävistä kysymyksistä koskee sähköautoihin ladattavan sähkön tariffihintoja. Lisäksi varsinaisia latausasemia on esimerkiksi pääkaupunki Jakartassa vain muutamia ja asemien rakentaminen keskeisille paikoille onkin tärkeää.

Iltapäiväruuhka Indonesian pääkaupungissa Jakartassa. Kuva: Rae Lescelius.
Iltapäiväruuhka Indonesian pääkaupungissa Jakartassa. Kuva: Rae Lescelius.

Haasteista huolimatta Jakartan julkisen liikenteen kunnianhimoisena tavoitteena on siirtyä sähköisten bussien käyttöön vielä tänä vuonna. Viiden vuoden kuluessa odotetaan, että sähköisten linja-autojen määrä on lisääntynyt 14 000 e-bussiin suur-Jakartan alueella. Jakartan hallinto on myös sitoutunut sähköisten liikennevälineiden käyttöön muun muassa tarjoamalla parkki- ja latauspaikkoja sähköisille kulkuneuvoille. Optimistisimpien arvioiden mukaan sähköautoteollisuus kasvaa seuraavien kolmen vuoden aikana myös yksityisautojen osalta, mikäli valmistuskustannukset vähitellen laskevat.

Tulevaisuudessa puhaltavat kirjaimellisesti uudet tuulet, sillä Indonesian hallinto on tehnyt poliittisen periaatepäätöksen siirtää maan pääkaupunki Jaavan saarelta Borneon saarelle Kalimantaniin. Uudesta Smart Cities -kategorian pääkaupungista kaavaillaan vihreää kaupunkia, johon rakennetaan paljon puistoja ja viheralueita. Joidenkin lähteiden mukaan uuteen pääkaupunkiin sallitaan ainoastaan sähköiset kulkuneuvot.