Yhdysvaltojen vaalit ja menestyksen salaisuus

Suora kysymys sinulle, suomalainen yritys: uskotko, että Yhdysvaltojen 3. marraskuuta pidettävän presidentinvaalin tulos vaikuttaa menestysmahdollisuuksiisi kansainvälisillä markkinoilla?

Kuva: Unsplash/Josh Johnson

Uskotko, että kauppasodat katoavat tai kiihtyvät amerikkalaisten valinnan mukaan? Uskotko, että globaalit tuotantoketjut vapautuvat taas poliittisista huolista? Odotatko, että kenties globaalit teknologiastandardit eivät eriydykään toisistaan vaan jatkavat – globaaleina?

Jos uskot tai odotat – olet todennäköisesti väärässä. Maailma muuttui jo, eivätkä yhdet vaalit muutosta pysäytä tai käännä.

Yhdysvallat kokee tosissaan, että se on joutunut maksamaan vapaan kansainvälisen kauppajärjestelmän ylläpidosta muiden puolesta. Samoin se kokee, että liian Kiina-keskeiset tuotantoketjut ovat oikeasti turvallisuusriski. Yhä useampi yhdysvaltalainen yritys on samaa mieltä.

Samoin läntisissä demokratioissa yhä selvemmin nähdään, että teknologiastandardien pitää perustua yhteiskunnan perimmäisiin arvoihin. Ne eivät ole kaikkialla maailmassa samat. Vaikkapa kasvojentunnistusteknologiaa voi käyttää kovin eri tavoin erilaisissa yhteiskunnissa.

Yhdysvaltojen presidentinvaalit ovat tärkeät maailmalle. Kauppamaailman murrosta kohti erilaista globalisaatiota ne eivät kuitenkaan murra. Teknologian yhteiskuntasuhteen peruskysymyksiin vaalit eivät vastaa. Eivätkä ne muuta yhteiskuntien ja yritysten muuttuvaa käsitystä huoltovarmuudesta, turvallisuudesta ja liiasta riippuvuudesta.

Suomalainen yritys: Tulevina vuosina – kenties vuosikymmeninä – kansainvälinen menestyksesi pohjautuu yhä parempaan tuotteeseen tai palveluun ja yhä parempaan tarinaan siitä, kuinka sinä yrityksenä autat kunkin maan yhteiskuntaan eteenpäin (ja kuinka et vie maailmaa muualla taaksepäin). Menestyksesi vaatii aiempaa kovempia valintoja ja investointeja.

Menestys kansainvälisesti on siis todennäköisesti kalliimpaa kuin aikaisemmin. Kalliimpaa rahallisesti, mutta myös valintojen vaikeuden sekä lisääntyvän läsnäolon vaatimuksen takia.

Ainoa asia mikä ei ole muuttunut on se, että menestys kansainvälisillä markkinoilla vaatii edelleen valtavasti töitä. Kotona ja maailmalla.