Suomalaiset YK:ssa: koulutuksen kehittämistä Lähi-Idässä

YK täyttää 75 vuotta vuonna 2020. Sen kunniaksi YK ja Suomi –blogi tuo esiin suomalaisten järjestössä tekemää työtä. Anasse Bouhlal työskentelee UNESCOlla Libanonissa. Häntä haastatteli Milja Suihko.

Miten olet päätynyt nykyiseen tehtävääsi, millainen on työtaustasi?

Minulla on reilun 25 vuoden työkokemus korkeakoulutuksen parissa. Näistä vuosista 20 työskentelin Tampereen Ammattikorkeakoulussa. Ennen siirtymistäni YK:lle työskentelin n. 4 vuotta Omanin korkeakouluministeriössä, jossa vastasin kansallisen insinöörikoulutuksen kehittämisestä. Kansainväliset tehtävät ja globaalit aiheet ovat aina kiinnostaneet minua, ja pääsinkin jo ennen YK:n tehtävää perehtymään niihin erilaisissa projekteissa Euroopan alueella.

Nykyään työskentelen alueellisen ohjelman asiantuntijana UNESCO:n arabimaiden aluetoimistossa Beirutissa Libanonissa. Päädyin tehtävään YK:n hakuprosessin kautta ja työssä vastaan arabimaiden korkeakoulutuksen kehittämisestä. Kokonaisuudessaan Beirutin-toimisto vastaa 19 maan toiminnasta.

Mitä YK tekee työskentelymaassasi?

UNESCO:n Beirutin toimisto tarjoaa teknistä apua jäsenvaltioille koulutukseen ja kulttuuriin liittyvissä asioissa. Koulutuspuolen tehtävät ovat laajoja ja käsittävät koulutuksen varhaiskasvatuksesta aina yliopistoon asti. Koronaepidemian aikana 1,2 miljardia oppilasta on kärsinyt opintojen keskeytymisestä koulussa ja yliopistossa. Tämä on jopa 67,6% rekisteröidyistä oppilaista. Unesco tarjoaa apua ja asiantuntemusta kärsineille maille, erityisesti kehitysmaille.

Työssäni vastaan konflikteista aiheutuvaan avuntarpeeseen mm. Syyriassa, Jemenissä, Libyassa ja Irakissa. Tavoitteena on tarjota humanitaarista apua, jotta tärkeät koulutukseen liittyvät toiminnat pysyvät yllä. Maailman perintökohteiden suojelu liittyy myös UNESCO:n toimenkuvaan, niistä esimerkkinä Palmyra Syyriassa. Libanonissa toimivat YK:n UNIFIL-rauhanturvaajajoukot, joissa työskentelee myös suomalaisia sotilaita. Heillä on tärkeä rooli rauhan ylläpitämisessä konfliktiherkällä alueella.

Mikä on mielestäsi YK:n tärkein rooli tänä päivänä?

YK:n tärkein tehtävä on ylläpitää rauhaa ja edistää kansojen ja kulttuurien välistä globaalia yhteistyötä. Unescon rooli taas on edistää koulutuksen laatua, globaalia solidaarisuutta ja tasa-arvoa.

Suurin haaste, jonka ratkaisuun YK:ta tänä päivänä tarvitaan?

Nykypäivän haasteina ovat mm. ilmastonmuutos, pakolaisuus, siirtolaisuus ja epidemiat sekä niistä aiheutuvat ongelmat. Ratkaisun löytyminen edellyttää ketterää, vahvaa ja yhtenäistä YK:ta, jossa eri sektorien osaajat voivat toimia yhdessä rajojen yli. Tämä ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys. ”One UN”-periaatteen eteen on vielä tehtävä paljon töitä.

Oletko törmännyt yllättäviin käsityksiin suomalaisuudesta? Entä mitä kaipaat Suomesta eniten?

Ministeriöiden ja yliopistojen edustajat usein kysyvät reseptiä suomalaisen koulutuksen menestykselle. Lisäksi positiivinen kiinnostus pääministeriämme kohtaan pohdituttaa monia. Ylpeänä voinkin aina todeta olevani kotoisin samasta kaupungista kuin Sanna Marin.

Suomesta kaipaan eniten perhettäni, kotia, ystäviä, naapureita sekä aivan tavallista suomalaista kotiruokaa.

Lue lisää