Kun koronavirus vyöryi Pietariin

Koronakeväänä ruokalähetit saivat rauhassa sukkuloida Pietarin autioituneilla kaduilla, joilta ruuhkat olivat kadonneet. Kuva: Lauri Pullola

Koronaviruksen vyöryessä Pietariin vilkas metropoli muuttui hetkessä hiljaiseksi pikkukaupungiksi. Ravintolat ja kauppakeskukset sulkeutuivat, puistojen portit lukittiin. Ruuhkat katosivat ja autioilla kaduilla sukkuloi vain pyörälähettejä kuljettamassa ruokaa kotikaranteeniin vetäytyneille kaupunkilaisille. Myös pääkonsulaatin rutiinit muuttuivat.

Työpaikan arki uusiksi

Pietarin-pääkonsulaatti, kuten muutkin Suomen edustustot, on varautunut kohtaamaan erilaisia kriisejä ja toimimaan myös pandemiatilanteessa. Kriisin iskiessä hyllystä otetaan kriisimappi ja se avataan kohdasta ”pandemiasuunnitelma”. Sen jälkeen edustusto lähtee toteuttamaan ja soveltamaan suunnitelmaa parhaalla mahdollisella tavalla tilanteessa, jossa kukaan ei aiemmin ole ollut.

Ensiksi meidän tuli järjestää toimintamme siten, että estämme mahdolliset tartunnat työpaikalla. Hyvin nopeasti osaksi arkeamme tulivat sosiaalinen etäisyys, vuoroviikot, etätyö, Skype-kokoukset, noutolounaat, karanteenit ja turva-ohjeet. Ymmärsimme, että oma turvallisuutemme ja terveytemme on kiinni siitä, että jokainen meistä on vastuullinen työssä ja myös työpaikan ulkopuolella.

Pääkonsulin sijainen Lauri Pullola piti keväällä pääkonsulaatin henkilökunnalle koronavirus-aiheisen tiedotustilaisuuden. Venäjäksi tulkkaamassa Julia Puhilas. Kuva: Anna Laine

Toinen päätehtävämme on ollut henkilöiden suojeleminen. Jo alkuvaiheessa tarjosimme riskiryhmiin kuuluville työntekijöillemme mahdollisuuden siirtyä Suomeen etätyöhön. Tämä merkitsi työnjohdollisia haasteita, koska etänä ei voi tehdä kuin osan edustuston työtehtävistä. Paikalle jääneet työntekijät joutuivat lujille. Henkinen jaksaminen on ollut huolemme, jota olemme pyrkineet helpottamaan joustavuudella.

Sosiaalisen etäisyyden varmistamiseksi sijoitimme työntekijät mahdollisuuksien mukaan entistä kauemmas toisistaan, erillisiin huoneisiin ja kerroksiin. Suomessa maskien käyttösuositukset ovat tulleet vasta elokuussa, mutta Venäjällä niihin on totuttu kevään aikana ja ne ovat olleet osa pääkonsulaatin arkea huhtikuusta asti. Käsienpesun merkitystä on korostettu henkilökunnalle koko kevään ja käsidesipisteitä on viritetty eri puolille toimistoa. Asiakirjoja ja passeja on käsitelty hanskat kädessä. Aamuisin henkilökunnalta on mitattu kuume.

Kolmas tärkeä kokonaisuus, jota olemme painottaneet kriisiaikana, on ollut kriittisen toiminnan ylläpitäminen. Asiakaspalvelun ajoimme minimiin, mutta emme sulkeneet puhelinkeskustamme. Palvelua on tarjottu vain erityisryhmille ja kiireellisille tapauksille. Välttämättömät konsuli- ja maahantulotehtävät, yhteydenpito suomalaisiin, avustaminen kotiuttamisessa, hallintotehtävät sekä viestintä ovat olleet painopisteitämme kevään ja kesän ajan. Konsulitehtävissä korostui kriisin alkaessa kotiuttaminen. Kahden ja puolen kuukauden ajan koordinoimme kotiutuksia Suomeen. Yli 300 suomalaista ja Suomessa vakituisesti asuva henkilöä sekä yksi koira pääsivät avullamme takaisin Suomeen. Kesäkuun puolesta välistä alkaen olemme ohjanneet kotiutusta tarvitsevat suoraan palveluntarjoajien puoleen.

Kriisi tiivisti yhteishenkeä

Kun rajat suljettiin, viisuminanto väheni radikaalisti. Normaalitilanteessa käsittelemme n. 40 000-50 000 viisumia kuukaudessa. Nyt jäljellä ovat vain erityisryhmien noin 200 viisumihakemusta kuukaudessa ja joitakin kymmeniä oleskelulupahakemuksia. Toimivalla rajalla on suuri merkitys monien ihmisten arkielämässä. Vahvasti uskomme siihen, että kun rajat vihdoin aukeavat, viisumien kysyntä on erittäin suurta. Sen verran aktiivisesti rajan avaamisesta tiedustellaan.

Jos jotain positiivista on hankalasta jaksosta jäänyt, on se ollut yhteisöllisyyden ja yhteishengen tiivistyminen sekä yhteydenpidon lisääntyminen Luoteis-Venäjän edustustojemme kesken. Pietarin-pääkonsulaatti ja sen alaiset Petroskoin- ja Murmanskin-toimipisteet ovat kokoontuneet Skype-kokouksiin koronatilanteen käsittelemiseksi aluksi päivittäin ja myöhemmin viikoittain, jo yli 50 kertaa. Tunnemme toisemme ja toimialueemme paremmin kuin ennen.

Aika näyttää, kuinka merkittävästi ja kuinka pitkäksi aikaa koronakevät 2020 muutti tapaamme työskennellä ja kohdata muita ihmisiä. Varmaa on, että tästäkin selviämme.

Teksti on julkaistu aiemmin kolumnikirjoituksena Venäjän aika -lehden numerossa 3/2020.

Keväällä pääkonsulaatin työtehtävissä korostui Suomen kansalaisten kotiuttaminen Venäjältä Suomeen. Kuva: Suomen Pietarin-pääkonsulaatti

Jos etsit tietoa koronatilanteesta Venäjällä, lue verkkosivuiltamme: Koronavirustilanne Venäjällä – Tietoa matkailijoille

Oletko jo lukenut Suomen Venäjä-edustustojen muut korona-aiheiset blogipostaukset?

Kolme kuukautta ja 333 kotiutettua

”Juhlat ruton aikaan” Boldinossa 1830

Gogolinkatua kahteen suuntaan – koronakevät Petroskoissa

”Ensimmäisen kuukauden sinnittelemme, toisena on jo vaikeaa, kolmantena kuolemme” – korona iskee rajusti Pietarinkin kulttuurialaan

Hiiri, joka kakki kaappiin ja unohtui